Wednesday, February 13, 2013

Isu Aurat – Debat Ustazah vs Gadis Liberal


✿.✿ بسم الله الرحمن الرحيم ✿.✿


Semua orang mahu berfesyen dan mengikut trend, terutama golongan wanita. Pakaian bertudung mula bertukar menjadi fesyen selari dengan peredaran masa dan dunia yang semakin moden. Bagus la. Tetapi ada juga sebahagian wanita yang mengutuk golongan bertudung ni dengan mengatakan pakai je tudung tapi akhlak tak bagus. Mengumpat orang sana sini, mengalahkan wanita yang tidak bertudung. Tambah lagi, pakai tudung tapi lengan terdedah, dada terdedah, kaki terdedah . Ada juga golongan wanita camni ye. Dah la tak tutup aurat terang-terangan, pastu berani kutuk orang yang sudah atau sedang mencuba untuk tutup aurat. Mari kita ikuti perbualan gadis liberal (wakil golongan yang suka kutuk orang bertudung) dengan seorang ustaz. 
*Nota: INILAH REALITI KEBANYAKKAN WANITA YANG TIDAK TUTUP AURAT, WALAU TIDAK SEMUA BEGINI..
Gadis Liberal :
“Salam ustaz…..sorry for disturbing you…I just want to ask something from you…!!”
Ustazah :
“Ok silakan……what you want to know…”
Gadis Liberal :
“Ustaz it is true……perempuan tak menutup aurat ini jahat….?
Ustazah :
“Hmmm kalau mengikut hukum tak menutup aurat itu….memang jahat lah kerana tak patuh perintah Allah.!!
Gadis Liberal :
“No no no ustaz you ‘re really wrong……pakaian tak melambangkan perangai dan tingkahlaku….kalau ustazah mahu tahu….ramai wanita yang pakai tudung labuh nampak saja sopan…tetapi sebenarnya mereka nilah yang berperangai jahat…mereka hanya berselindung di sebalik tudung mereka…. Tu hipokrit namanya ustazah…..”
Ustazah :
“Sekurang –kurang nya mereka menutup aurat….dosa tidak menutup aurat adalah termasuk di dalam dosa besar kerana perbuatan mendedahkan aurat itu akan membuka pintu kepada zina”
Gadis Liberal :
“Ha ha ha ha ……I don’t think like that ustazah………..sebenarnya..masalah zina…rogol..sumbang mahram…..dan sebagainya yang melibatkan kerosakan akhlak kaum wanita adalah berpunca dari lelaki yang jahat dan bernafsu buas…..bukan sebab kami berpakaian tidak bertudung dan berpurdah.!!!”
“Ustazah pun tahu kan….orang lelaki ini…alim macam mana pun tapi bila tengok orang perempuan…..tercabut serban mereka……ha ha ha ha…”
Ustazah :
“ASTAGFIRULLOH….?”
Gadis Liberal :
“Ha ha ha ha….saya percaya ustazah….. kalau tak saya takkan tanya soalan ni…….ha ha ha ha……!!”
UstazAH :
“Islam mengatakan….Fitnah yang membuka pintu zina itu adalah banyaknya berpunca dari wanita yang tidak menutup aurat dan menjaga kehormatan mereka dan tidak mempunyai rasa MALU YANG BESAR”
Gadis Liberal :
“Habis tu ustazAH…salah orang perempuan lah yAH kalau…..orang perempuan diperdaya..dirogol…direnggut kesuciannya oleh seorang lelaki yang bisa-nya bermain CURANG... JUGA playboy….?”
Ustazah :
“Bukan itu maksud saya…….apa yang saya mahu katakan ialah…orang perempuan sekiranya tidak mendedahkan diri dengan penyebab yang menyebabkan lelaki cenderung untuk melakukan perbuatan yang jahat…maka selamatlah dirinya..dari sebarang ancaman dan gangguan seksual.”….
“Perbuatan membuka aurat itu bukankah menarik ghairah lelaki untuk melakukan sesuatu yang tak senonoh kepada seorang perempuan?” HilALANGNYA-LAH SIFAT MALU seorang perempuan menyebabkan dirinya bercampur gaul dengan lelaki yang bukan mahram….menyebab terjadinya perbuatan berjumpa…berdating…berdua-duaan …..sehingga pihak yang ketiganya adalah syaitan…lalu syaitan pun membisikkan bisikan syahwat menyebabkan berlakunya perbuatan zina antara dua pasangan sejoli…!!”
Gadis Liberal :
“Alah ustazAH …itu sebab orang lelaki lah yang mulakan dulu……orang perempuan ini insan yang lemah terpaksa mengikut kehendak lelaki”
Ustazah :
“Hmmmm…itulah yang tidak betul…..seorang wanita yang baik….mestilah tegas menjaga maruah dan kehormatan dirinya…..Allah menjadikan wanita ini dari tulang rusuk Nabi Allah Adam a.s untuk hidup mulia sebagai seorang isteri yang mempunyai tugas yang mulia iaitu sebagai peneman suami dan sebagai insan yang berkongsi suka duka bersama suami..setia berkhidmat untuk suami dengan perasaan kasih sayang yang dibina atas dasar cinta…melalui perkahwinan yang sah hubungan yang suci”
“Bukanlah kasih sayang namanya jika seorang wanita membiarkan dirinya menjadi tempat memuaskan nafsu..lelaki yang jahat….bukan cinta namanya…apabila seorang wanita membiarkan maruahnya dimusnahkan……bukanlah bahagia namanya apabila seorang wanita bersama dengn lelaki tanpa ikatan yang sah.”
Gadis Liberal :
“Ok…ok….ustaz menang……Cuma saya nak ulangi balik ustaz pendapat saya tadi……perempuan yang bertudung pun bukannya baik sangat….ada diantara mereka ni ustaz yang lebih teruk akhlaknya daripada kami yang tidak bertudung ni….?”
Ustaz :
“Ha ha ha….janganlah disalahkan tudung jika akhlak seseorang itu buruk…..!!!….menutup aurat itu perintah Allah…sama ada manusia itu baik atau jahat…kan itu perintah Allah…kita tak boleh pertikaikan……!!”
“Jika akhlak seseorang itu jahat…..maka dia akan dikira dosanya mengikut akhlaknya yang jahat….tetapi jika dia tidak memakai tudung menutup aurat…..maka dosanya akan bertambah lagi…janganlah kita melakukan satu dosa…kemudian kita tambah lagi dosa…akibatnya derita kita di akhirat..lama kita diazab di dalam neraka…..!!”
Gadis Liberal :
“Baiklah ustazah…mungkin tak faham maksud saya…….beginilah saya buat contoh supaya ustazah mudah faham……ada seorang wanita yang tidak menutup aurat…tetapi dia baik..rajin..pemurah ..penyayang…hormat ibubapa…..suka menolong orang…dan ada pula seorang perempuan yang bertudung…tapi jahat…suka mencaci mengata orang…..sombong…pentingkan diri sendiri…kedekut…suka cari marah….yang mana lebih baik ustazah……?”
Ustazah :
“Saya faham maksud kamu…..oklah….tentang perempuan tidak bertudung walaupun dia..baik…buat amalan baik….pemurah…menolong orang…sememangnya dia akan mendapat pahala dengan amalan baik yang dilakukan….tetapi ingat…Nabi saw pernah menerangkan di dalam satu riwayat….bahawa diakhirat nanti apabila kita dihadapkan di hadapan Allah swt…kita akan ditanya..tentang dosa dan pahala….jika ada dosa yang kita lakukan…maka pahala kita akan dipotong….jika kita banyak melakukan amalan baik sekalipun…tetapi jika tidak menutup aurat….pahala kita akan dipotong mengikut lama mana kita mendedahkan aurat ketika di dunia ini semasa kita hidup….sehingga tiada lagi pahala yang nak dipotong..kita tanggung pula dosa orang yang rosak matanya..akhlaknya…disebabkan oleh kita yang membuka aurat….sehingga kita menjadi manusia yang paling muflis di akhirat lalu dicampakkan kita ke dalam neraka.”
“Adapun perempuan yang bertudung…dia terlepas dari dosa mendedahkan aurat…. Dan jika dia melakukan dosa yang lain…yakni seperti mencaci..mengata…sombong..dan sebagainya…maka itu dosa lain yang dia kena memohon dari Allah keampunan …agar tidak di azab diakhirat….sekiranya tidak dia akan diazab mengikut dosa yang dilakukan…..cumanya tempoh diazab itu tidaklah selama tempoh azab dosa orang yang mendedahkan aurat..kerana tempoh tinggal di neraka disebabkan oleh dosa buka aurat ini… lama sangat.”
Gadis Liberal :
“Oh yah keah ustazah…..maaflah ustazah… saya tak pandai agama……saya cuma dengar orang bercerita…dan ada kawan-kawan saya yang menggelarkan diri mereka “ the liberal gurlz”……yang menyatakan…kalau tak boleh buang sifat-sifat……jahat dalam diri…tak perlu pakai tudung labuh jika nantinya pakai sebentar lepas.. sebentar pakai sebentar lagi lepas……GILA orang wanita bertudung macam ini ,,.munafik namanya itu kan ustazah…… tudung bukan permainan kan ustazah.. tunggulah sehingga kita benar-benar dah bersedia dan menjadi benar-benar baik….barulah kita pakai tudung tutup aurat…..”
Ustaz :
“hihii masyaallah.. iyah ITU JUGA SALAH BILA SEPERTI ITU itu sebabnya awalkan niat yang baik jangan niat mau pakai tudung ikut-ikutan saja.. agar cantik di pandang ikut tudung trend dan model.. jika niatnya macam ini semua yang kamu presepsi tadi akan terjadi bentar pakai.. bentar lepas.. bentar pakai bentar lepas iyah seprti yang kamu bilang tadi tudung di jadikan SEPERTI BENDA PERMAINAN SAJA astagfirulloh.. semoga Allah mengampunkan dosa2 mereka yang perangai sebegini. nah sekarang bila tunggu dulu hati bersih bila agaknya itu yah….baru kamu jadi benar-benar baik…..bila sudah masuk kubur….?”
“Satu perkara yang mesti kita ingat…dan perbetulkan persepsi kita…..berubah jadi baik dan bertaubat adalah perkara yang tak boleh ditangguh-tangguh…….berubah dan bertaubat mesti dilakukan serta merta …kerana jika kita tangguh dan tunggu dulu…..maka dikhuatiri kita tidak sempat..bertaubat dan berubah…kerana ajal maut itu tidak kita tahu bila tibanya….apakah kita boleh menjamin umur kita panjang?apakah kita boleh hidup sehingga ke detik masa kita bertaubat dan berubah……”please don’t make your life as a gambling game”jangan perjudikan hidup anda dengan hanya bersandarkan harapan yang tak pasti niat awal yang sudah tidak betul…..” Jika kita menyatakan kita harus tunggu sehingga udah benar-benar baik dan bersedia baru kita pakai tudung menutup aurat……maka adakah umur kita sepanjang itu untuk sampai ke detik itu????? Jika kita dimatikan Allah bagaimana?”
“Samalah macam kamu tidak mahu kahwin hanya kerana mahu tunggu calon suami yang benar-benar perfect..hensem….macho…hmmm sampai lah tua la tak kahwin jawabnya”
Gadis Liberal :
“Hu huh u ustazah…gerun saya dengar penerangan ustazah ni…..barulah saya faham……..saya ingat apa yang dikatakn oleh kawan-kawan saya itu betul…rupa-rupanya sesat larat kita dibuatnya……!! Terima kasih ustazah…barulah saya faham….dan insyaallah saya akan berubah ….cumanya mungkin ambil masa juga ustazah….maklumlah bukan senang kita mahu mulakan perubahan dan benda baru ni…..kawan-kawan saya “The liberal gurlz” pasti terkejut dan mentertawakan saya bila saya berubah memakai tudung…..aduihhhh susahnya ustazah…kalau dia orang nantinya kutuk saya…mau menangis saya nanti ustazah…..”
Ustaz :
“Biarlah kita menangis di dunia ini kerana mentaati perintah Allah dari kita menangis di akhirat kerana di azab akibat mengingkari perintah Allah”

''DAN CARILAH KAWAN-KAWAN YANG BETUL2 JUGA''
BILA KAWAN ORANG YANG TAK BETUL MESTI BAU KEBURUKANNYA JUGA TERSINGGAP PADA KITA''
Gadis Liberal :
“Isk…Isk…..Isk…yA lah ustaz…terima kasih….terima kasih…….saya rasa insaf sangat…..terima kasih ustazah…..semoga Allah mengampunkan dosa saya…..”
Ustazah :
“Insyaallah semoga Allah berikan anda kekuatan dan berubah dari yang baik kepada yang lebih baik……..saya mendoakan…..!!”

Reaksi:

0 komentar:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More